Header Ads

Gerhana Matahari Hujung Januari 2009

Gerhana matahari 26 Januari

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia berpeluang menyaksikan fenomena gerhana matahari separa kira-kira jam 4.30 petang, 26 Januari ini apabila bulan mula menyentuh cakera matahari selama 3 jam 46 minit bermula dari lautan India ke sebelah barat Indonesia.

Agensi Angkasa Negara (Angkasa) dalam satu kenyataan semalam, menyebut kesan gerhana bulan hanya dapat dilihat apabila bulan menutupi matahari secara perlahan sambil membentuk sabit sehingga kegelapan maksimum tercapai pada jam 5.50 petang.

Fenomena ini akan berakhir pada jam 6.55 petang apabila bayangan bulan hilang sebelum matahari terbenam. Orang ramai boleh mendapatkan gambaran fenomena terbabit melalui laman web http://www.angkasa.gov.my/.

Dalam perkembangan berkaitan, Angkasa akan mengadakan program harian gerhana matahari separa secara percuma pada 20 hingga 30 Januari ini bertempat di Planetarium Negara Kuala Lumpur bagi menanam minat terhadap astronomi di kalangan rakyat negara ini.

** Sumber Disunting dari Berita Harian Online 13 Januari 2008
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Tuesday/Nasional/20090113000400/Article/index_html

* Jadi jangan lepaskan peluang bersiap sedia untuk menikmati kejadian fenomena alam ini yang datang beberapa tahun sekali .

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.