Header Ads

Terkini : SKIM SBPA Dimansuhkan, SSM Dinaiktaraf dan Video Ucapan

Keputusan Gaji SBPA 2012 : Skim SBPA dimansuhkan, SSM Ditambah baik


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan Skim Saraan Baru Penjawat Awam (SBPA) dimansuhkan.

Dalam pengumuman di depan ribuan penjawat awam di Putrajaya hari ini, Najib berkata keputusan itu dibuat setelah mendengar rintihan penjawat awam yang tidak berpuas hati.

"Dengan keputusan ini, Skim Saraan Malaysia (SSM) dikembalikan dengan penambahbaikan," katanya pada majlis Perhimpunan Khas Penjawat Awam bersama Perdana Menteri di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) hari ini.

Berhubung pelarasan gaji pula, ia dibuat berdasarkan jadual gaji matriks SSM mengikut peratusan gred yang ditetapkan seperti berikut:
  • Kenaikan 13 peratus bagi kumpulan pengurusan, profesional dan pelaksana dari gred 1 hingga 54.
  • Kenaikan 9 peratus untuk gred utama kumpulan JUSA C, B dan A.
  • Kenaikan 8 peratus untuk turus 3 dan 2.
  • Kenaikan 7 peratus untuk turus 1 dan ketua setiausaha.
Najib mengakui sepanjang tempoh tiga bulan SBPA diperkenalkan, kerajaan menerima hampir 1,000 aduan dan memorandum, termasuk cadangan daripada 23 persatuan berkaitan.

"Saya harap semua pihak reda dan tak ada lagi yang tak puas hati di semua peringkat. Saya doakan ini jadi penyelesaian terbaik," katanya.

Kerajaan juga bersetuju elaun bantuan sara hidup (COLA) bagi kawasan B dan C masing-masing dinaikkan daripada RM150 kepada RM250 sebulan.

Sebelum ini, COLA bagi kawasan B dan C masing-masing ditetapkan pada kadar RM200 dan RM100.
Sumber : Malaysiakini

Skim SBPA Batal, Skim SSM Ditambah Baik
Beliau juga mengumumkan pelarasan gaji sebanyak 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Professional dan Kumpulan Pelaksana dari Gred 1 hingga Gred 54, bagi Kumpulan Gred Utama C,B,A (sembilan peratus), Gred Turus 3 dan 2 (lapan peratus) dan Gred Turus Satu dan Ketua Setiausaha Negara (tujuh peratus).
Najib juga mengumumkan jadual gaji matriks yang dilaksanakan sekarang diubahsuai kepada gaji minimum-maksimum dengan kadar kenaikan RM80-RM320 bagi Gred 1-54 manakala gred bagi Jusa kekal mengikut kenaikan tahunan SSM.

Bagi Elaun Bantuan Sara Hidup (COLA), Najib mengumumkan kenaikan kepada RM250 sebulan dari RM200 bagi kawasan B manakala bagi kawasan C dinaikkan kepada RM150 daripada RM100.
Sumber : Bernama

Jom tengok Video Pengumuman Rasmi Perdana Menteri mengenai SBPA yang dibatalkan dan SSM ditambah baik. Kredit to Rufffey yang upload di Youtube.

Video Siaran Langsung Pengumuman SPBA Batal oleh NAJIB (PM) di TV1
Pelarasan gaji yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini akan berkuatkuasa 1 Januari tahun ini dan dibayar mulai bulan ini atau April, kata Presiden CUEPACS, Datuk Omar

Bermakna akan ada bayaran tunggakan gaji berdasarkan pelarasan Gaji baru SSM diberitahu kelak.(",)
 

Komen Defarhano : Ok pun ye, tak ok pun yer.... (",) Apalah pandangan orang ramai pula dengan kenaikan 13%... Jadi gunalah kembali Skim SSM dengan Tangga Gaji Baru SSM 2012 yang bakal dikemaskini.... Pelarasan Gaji SSM Baru ini berkuatkuasa mulai 1 Januari 2012 dan Tunggakan Gaji Akan dibayar mulai Mac hingga April 2012 .. 







1 ulasan:

  1. alhamdulillah.... rezeki, nak tambah klik sini http://www.kelabjutawan.org/index.php?ref=zullanna

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.