Header Ads

Program Pusat Penilaian Kompetensi Penolong Pegawai Kawalan Trafik Udara Gred A29

Peluang Kerja GOMEN... YEAY!~!
Sabtu 22 September 2012 iaitu hari ini adalah hari yang mana telah lama defarhano nanti-nantikan setelah berjaya melepasi PEPERIKSAAN MEMASUKI PERKHIDMATAN AWAM PENOLONG PEGAWAI KAWALAN TRAFIK UDARA GRED A29 yang dibuat pada bulan Mei 2012 lalu. Defarhano dapat Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) di Putrajaya.
Rupanya gambaran Exam PPKTU 2nd Stage ini tak sama ketika defarhano pernah melepasi Exam pada peringkat pertama tahun 2009 yang lalu. Dulu bagi defarhano sangat mudah berbanding kini. Walaupun mudah, tetapi keputusan peringkat KEDUA 
PENOLONG PEGAWAI KAWALAN TRAFIK UDARA GRED A29 tetap GAGAL. Walaupun hanya perlu menceritakan tentang diri, salah satu gambar yang diberi dalam bahasa Inggeris ketika berdepan dengan penemuduga.Kini 2012 defarhano berpeluang sekali lagi berada pada peringkat yang sama dengan situasi exam yang berbeza. Setelah dibuat research dan juga melalui jadual exam PPKTU yang Defarhano dapat, peringkat kedua ini lebih mencabar berbanding 2009 dahulu.

Antara aktiviti yang bakal dilalui oleh peserta PAC nanti ialah :
A. Ujian Rabun Warna (Aktiviti 1)
B. Lakonan Komunikasi Pengawal Kawalan Trafik Udara dan Juruterbang (Aktiviti 2)
C. Ujian Kertas Kefahaman Teks (Aktiviti 2)
D. Penyelesaian Kes Penerbangan (Perbincangan Kumpulan - Aktiviti 3)

Ini adalah apa yang diceritakan oleh otai-otai di Group Facebook Air Traffic Control Assistant 2011. Banyak lagi tips dan hint soalan yang diorang beri. Semoga semua Calon yang bakal menjaga Menara Kawalan Trafik Udara berjaya melepasi halangan tersebut.
Akhir kata, Defarhano tidak dapat turut serta di peringkat kedua ini, kerana ada MISI yang belum selesai, walaupun gembira melepasi peringkat pertama. Nampaknya peserta telah kekurangan seorang. Peluang semakin terbuka... HeHeHe (",)
Komen Defarhano: Kalau program PPKTU ini tamat jam 12.00 tengah hari, sudah pasti defarhano pergi. Mungkin peluang defarhano untuk dapat kerja kerajaan belum tiba lagi... (",) Susahnya nak dapat kerja kerajaan sekarang ini. Perlu melepasi beberapa peringkat peperiksaan pula... dahla nak tunggu SPA panggil berzaman... InsyaAllah, rezeki tak kemana kan...

 

6 ulasan:

  1. tahniah, berjaya ke next stage. tapi nape takgi. Takpe2, selesaikan misi yang nak diselesaikan dulu. Next time boleh cuba lagi.

    BalasPadam
  2. @Leeza dayasari [santai leeza]

    Tahniah tuk ape nih Cik Leeza...hihi.. sy xdpt pergi pun tahniah ke? huhuhu...:P~

    BalasPadam
  3. @Sya Isya
    tq, doakan sy dpt lg panggilan kerja dari SPA ye...

    BalasPadam
  4. napa tak pergi? saya dah pergi tuk ujian ni paa 22 september yang lalu danmemang soalan seperti yang terangkan Defarhano. :) bermula jam 7.00 pagi sesi selesai pada jam 6.30 petang dan saya mendudukinya di DCA sabah. :) terpaksa terbang ke sabah dr kl..sebabnya saya apply kat sana..heh. anyway, exciting experienced n wish all the best tuk semua bakal2 air traffic controller .

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.